Alla gillar inte Siewert Öholm

Siewert Öholm är en kraftfull man som vet vad han vill. Han besökte Stor & Liten en gång i mitten på 90-talet för att köpa ett tv-spel till sina barn. Det var mitt i julhandeln och alla var stressade ändå tog Siewert god tid på sig, närmast obesvärad över att butiken var full av människor. Givetvis blev det undertecknad som fick besvara alla hans frågor om de olika modellerna. Ingen annan i närheten av kassan där spelen fanns kunde lika mycket som jag.

Siewert var i sitt esse när han frågade ut mig. Helt plötsligt var jag förflyttad till en studio i tv-huset i Stockholm och runt omkring oss stod nyfikna människor och spetsade öronen. Vilka valmöjligheter fanns det? Hur många spel fanns det till varje konsoll? Vilka spel fanns det? Vilken var min personliga favorit? (Han fiskade efter om jag var opartisk).

Hans son stod bredvid och försökte gång på gång inflika ett ”Pappa, Sega är bäst”. Siewert bad honom i god debattprogramstil att inte avbryta. Sonen skulle lära sig att man måste granska och få fram så mycket information som möjligt för att hitta rätt. Argument skulle vägas mot varandra och sedan analyseras.

Siewert valde ett Sega Megadrive. Om det var min argumentation eller sonens övertygelse att Nintendo var skit vet jag inte. Jag vill gärna se det som att jag och hans son tillsammans vann debatten mot den mäktiga Siewert Öholm. Efter dem kom det fram en man och pekade lite snorkigt på ett Super-Nintendo. Jag hade sett honom kretsa omkring och lyssna intensivt. Han skulle minsann inte välja samma spel som den där stroppiga Siewert Öholm. Det syntes på honom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0