Våldtäkter och Ansvar

Man får känslan av att våldtäkterna har ökat explosionsartat sedan Haga-mannens gripande. Faktum är att man får känslan av att det skulle vara mer våldtäkter nu när man gripit honom, än innan då han fortfarande var på fri fot.
Men så är det naturligtvis inte. Det är mediernas rapportering som ökat mer än vad själva våldtäktsantalet gjort. Det är åtminstone så det brukar vara. Men nu är åtminstone delar av våldtäktsproblemet på dagordningen och diskuterasflitigt runt om, vilket naturligtvis är bra. Dock kan jag bli lite förvånad, och ibland faktiskt förbannad, över de åtgärder som förs fram som förslag.

   Ett av de vanligaste är att det är "vi män" som måste "ta vårt ansvar". Vad menar dom egentligen? Hörde någon på radion igår som förklarade det med att vi män måste diskutera vår mansroll mer öppet. Någon annan sa att vi män måste protestera mer öppet.
Allt låter bara som tomt prat i mina öron. För samtidigt som man säger dessa saker bedyrar man också att alla män är inte skyldiga till brotten av några få. Ändå måste vi ta ansvar för dessa män. Snacka om att cementera könsroller!

Jag känner mig inte ett dugg skyldig för dessa sjuka människor som gör detta. Jag har för länge sedan tagit avstånd från "män" som sitter och skämtar nedvärderande om kvinnor. Jag har ingenting gemensamt med dom som ser kvinnor som rena sexobjekt och pratar därefter.
Jag ser inte att jag har någon skuld i den manskultur som åberopas som en av de stora orsakerna till att kvinnor våldtas. En kultur som jag också undrar om den inte är lite överdriven.
Jag vägrar ta på mig den kollektiva skulden bara för att jag råkar vara född till detta kön.
Om jag vore uppväxt med en hammare i näven och alltid hade snickrat, ska jag då också ta ansvar för de som använder hammaren till att slå in skallen på någon?

Nej, har ni mer konkreta förslag som verkligen leder till en lösning så ställer jag mig bakom dom direkt, men som det är nu har debatten bara börjat och inga vettiga, konkreta förslag har ännu lagts upp på bordet!

***

Läser också en hel del insändare och foruminlägg om att det är för jävligt att kvinnor inte längre kan gå ensamma genom parker på kvällarna. Absolut, men är detta grundproblemet? Nej, knappast. Även jag som man är orolig för sådant ibland. Man kan bli rånad och nerslagen. Vilka ska ta kollektivt ansvar för de gäng som springer omkring och gör sådant?
Sedan skall vi också komma ihåg att detta inte är det största problemet som det målas upp i media.

På Sexualbrott.se står följande att läsa:

"2003 anmäldes 25658 våldtäkter varav 692 utomhus. Det är framförallt våldtäkter inomhus som har ökat under perioden medan våldtäkter utomhus ligger på en jämn nivå."

Dessutom existerar även våldtäkter på män, om än kanske inte lika hög grad. Vem skall ta ett kollektivt ansvar för det?

Givetvis är inte svaret på alla dessa frågor en viss grupp. Vi bär alla ett kollektivt ansvar för att det ser ut som det gör i vårt samhälle. Alla kan och bör göra en insats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0