Nya världar

För några veckor sedan påbörjade jag ett projekt med avsikt att skriva på ett tema under hela veckan, detta för att bidra till att strukturera upp mitt liv. Valet då föll på television och veckan efter blev det Politik. Denna vecka fortsätter projektet med ett nytt tema, Nya världar.

Jag älskar att upptäcka nya världar. Bokälskarna får säga vad de vill men ingenting kan som datorn hjälpa en att göra det. Det finns människor som föredrar de mer lättlästa seriealbumen framför en tjock bok. Filmen fungerar bäst när man inte orkar fantisera. Men de flesta håller med om att böcker oftast är bättre än filmerna. Grejen med datorer är att de rymmer allt det där.

På spelsidan hittar du rena textäventyr, grafiska diton, spel som kräver stort engagemang och de som mer är interaktiva filmer. Det finns hjärndöda pang-pangspel och spel som har så djup och komplex handling att både Shyamalan och Bergman förmodligen sitter med varsin laptop och dreglar. Lättillgängligt som filmen eller seriealbumet, och samtidigt så rikt som boken.

Men det är inte bara spel det handlar om. Att upptäcka nya program kan innebära möten med helt nya världar. Att göra som jag och byta operativsystem (Linux) efter mer än femton år på samma plattform är verkligen att färdas in i det stora okända. Ett bevis på det är att det tog en knapp vecka att få igång internetuppkopplingen.

Men det som just nu är det häftiga med att upptäcka Linux är att jag för första gången på allvar ser hur mycket fantastisk programvara och spel det finns där ute som inte kostar tusentals kronor. Att många av dessa program dessutom är fullt jämförbara med de som kostar tusenlappar råder det ingen tvekan om.

Just nu har jag, tack vare Linux-plattformen, alltså en dator som är mer funktionell och mer underhållande än vad Microsoft någonsin kan åstadkomma. Och då tar MS dessutom hutlöst betalt för sina program. Det är kusligt bisarrt när den enklaste varianten av Windows Vista kostar över 2000 kronor. Vill jag ha full support med mitt Linux-system får jag på min höjd betala en fjärdedel.

Men hur som helst fortsätter mitt utforskande av Linux, precis som jag har utforskat Windows så länge. Jag kommer att stöta på patrull efter vägen och jag är säker på att jag kommer att bli riktigt frustrerad mellan varven. Men det blev antagligen Christofer Columbus också när han insåg sitt misstag. Och han upptäckte en helt ny värld på kuppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0