Ogenomtänkt förslag från (v) drabbar Örebro?

Vänsterpartiet med länsbekantingen Peter Pedersen i spetsen vill införa gratis kollektivtrafik på prov under fyra år. Jodå, precis samma sak som man genomförde i Örebro stad under tre veckor förra året. Att det försöket fick avbrytas i förtid skuldbelägger Pedersen de styrande för.
 Och visst har han rätt. Man borde givetvis ha försökt att införa åtgärder för att stävja problemen som uppstod på bussarna, istället för att ge upp direkt. Men alla som åkte buss under kvällstid då vet hur illa det var på bussarna under de där tre veckorna. Jag undrar om Peter Pedersen vet det?

När Pedersen sedan säger att han tror "att problem med stök ökar om folk måste hålla på med betalning" så vet jag inte vart jag ska ta vägen. Hur korkad får man bli och samtidigt sitta i riksdagen?
Käre Peter Pedersen, om ditt uttalande vore ett faktum så skulle väl lokaltrafiken vara näst intill omöjlig att ha idag när alla faktiskt måste betala? Eller hur resonerar du egentligen? Och genom att nedvärdera problemen till ordvalet "stök" har Peter Pedersen bevisat att han inte är insatt i hur försöket förra året föll ut. Det Pedersen kallar stök var snarare bråk, skadegörelse och allmänt kaos inne i bussarna.
   Det kräver stora resurser att stävja det. Så stora att jag undrar om vi verkligen skall lägga lägga ner pengarna på det nu.

Nej du, herr Pedersen. Jag föreslår istället att man lägger pengarna detta projekt skulle kosta på någon slags subventionering av cyklar istället. Varför inte en billig, subventionerad cykeluthyrning i flera olika områden? Det skulle, förutom att driva fram en del nya jobb, få ner bilutsläppen och förbättra invånarnas hälsa på samma gång. Kanske inget helgjutet förslag, men bättre än att återigen införa något som länsborna bevisligen inte är redo för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0