Jätteläge för IFK Göteborg

Jag hörde Ralf Eström på radiosporten igår. Han sa att lagen ända ned till plats nio är inblandade i guldstriden i allsvenskan. Motiveringen var att något i stil med att "alla slår alla". Av samma anledningtror jag inte att lagen nedanför Kalmar på femte plats i praktiken är borta redan. Sex poäng är ok att ligga efter, möjligtvis också sju vilket skulle låta AIK vara med i titelracet också, men fler poäng än så tror jag är för svårt att hämta in på de bästa lagen i en jämn serie. I alla fall med bara sju omgångar kvar.

"Avsågade" är därmed Malmö, Hammarby och Helsingborg. Tony Gustavsson sitter förmodligen rätt säkert. Det han gjort med Bajen i år kommer förmodligen att betala sig ännu bättre nästa år. Stuart Baxter känns osäker då det är frågan om han ens vill vara kvar nästa år. Sören Åkeby däremot är förmodligen avsatt efter säsongen. Jag sa redan inför säsongen att han trots sina SM-guld med Djurgården har en hel del att bevisa. Hans arbete i Malmö har inte bevisat ett dugg.

Jag trodde faktiskt att det var Malmös tur i år. Nu börjar jag tvivla om de någonsin kan få ut all den kapacitet som finns i laget. Babis Stefanidis är skön att se i sina bästa stunder, men han lär knappast lösa upp några knutar i laget Malmö FF.

Kvar i toppen finns alltså fem lag och ska jag våga mig på en kvalificerad gissning kommer guldet att hamna hos någon i trion Djurgården, IFK Göteborg och Elfsborg. Blir det storstryk ikväll mot Valencia tror jag Elfsborg lägger krutet på Allsvenskan och då tar de antagligen hem det här. Annars är det jätteläge för IFK Göteborg.

Botten då? Tja, det är mitt enda tips som fortfarande står fast. Trelleborg åker ur!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0