Horoskop och annat skitsnack

Robert Gustafsson, Robban Broberg och så jag? Beskyddade av drakar? Jo, enligt kineserna i alla fall. Vi är tydligen alla födda under drakens år enligt den kinesiska kalendern.
   Enligt en gammal tolkning skall vi vara exotiska och besitta smått magiska krafter. Tyvärr förlitar vi drakmänniskor oss för mycket på intuition och ses därför alltför ofta som ologiska. Andra negativa tendenser är total brist på verklighetsuppfattning, mycket överskottsenergi, vi är morgonpigga och älskar att vakna upp till en ny dag.

Horoskop, och beskrivningar av människotyper i sådana, brukar vara så konstruerade att de alltid stämmer in på alla människor. Jag vet inte hur det är med Robban & Robban men vad det gäller mig har kineserna prickat totalt fel.

Jag har inga magiska krafter även om jag sökt efter dem hela mitt liv, och vad det gäller det exotiska kan ni fråga min sambo om hur exotisk jag ser ut när jag vaknar upp en tidig söndagmorgon.
   Logik har länge varit en av mina stora ledstjärnor. För mig fungerar min intuition så bra just därför att jag har en god logisk grund att basera mina handlingar och beslut på. För mig hör de ihop, så jag förstår verkligen inte hur kineserna kan dela upp dem.

Vissa skulle kunna hävda att jag ibland saknar verklighetsförankring, att jag lätt svävar iväg, och det kan förvisso stämma. Men jag är absolut inte så illa däran att jag inte kan uppfatta verkligheten som de flesta andra människor.
   Därtill går jag ofta på energisparlåga för att kunna ta i när det behövs. Jag är extrem nattmänniska och drömmer om svunna tider. Så kineserna är inte ens med i matchen vad det gäller att försöka definiera mig.

Numerologi känns en smula mer intressant då jag faktiskt är övertygad om att väldigt mycket går att omvandla till tal och ekvationer. Tittar man i naturen finns där massor av matematik och logik. Men när jag kollar upp hur numerologin beskriver mig blir resultatet nästan lika nedslående.

Enligt numerologin är mitt livstal 7. Detta innebär att jag skall ha god intuition, ha ett stort ensamhetsbehov, ogilla order samt ha en god analytisk förmåga. Enligt numerologerna kan jag uppfattas som lite mystisk, och jag är även extrem perfektionist.

Utan att gå in på det för djupt kan jag säga att även om numerologin får in fler rätt än det kinesiska horoskopet så är det alldeles för många fel. Jag är till exempel något av en slarver och jag har ofta ett socialt behov som gränsar till sällskapssjuka.

Att vårt klassiska astrologiska horoskop är rena kvacksalveriet har jag konstaterat för länge sedan. Nu kan jag med stort lugn även lägga den kinesiska läran liksom numerologin till handlingarna. För till skillnad från de människor som söker ”övernaturliga” förklaringar och därför väljer att tro på horoskop och stjärntecken, så känner jag mig tryggare när det inte finns något mystiskt, oförklarligt som styr eller definierar oss.
   Jag lägger hellre mitt liv i händerna på vetenskapen än planeters banor och sägner om djur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0