Korkade journalister - uppdaterad

Just nu, efter lite sallad och kaffe, sitter jag och lider av såväl yrsel som skrivklåda. Tobias ignorerar såväl mail som Msn-meddelanden från mig. Jag antar att han kategoriserar mig som "arbete" idag. Han har nämligen blivit tillsagd av doktorn att separera arbete och fritid.
Nåja, min skrivklåda gör att jag återigen sitter här och skriver något slags blogginlägg.

De senaste timmarna har jag försökt konstruera någon slags strategi för att strukturera upp mitt liv och dess olika beståndsdelar. Textmässigt har jag kommit fram till att låta mitt bloggande bli uppdelat på teman. Förmodligen oftast veckovis men kanske även ibland månadsvis. Att däremot komma på något tema att inleda med känns svårare. Nåväl, jag hoppas ha det klart till på måndag.

Fortfarande är jag inte helt klar över hur jag ska göra med den eventuella melodifestivalsfesten. Tre öl i kylen säger att jag kan följa med dit en stund och sedan gå hem när de andra går på krogen. Tre öl i kylen säger å andra sidan också att de skulle vilja bli påbörjade redan nu. Problemet med det är att jag i så fall får stå ut med att se Melodifestivalen utan ett ordentligt alkoholfilter. Fan vet om jag klarar det.

Dock har ju Aftonbladet gjort en helt obegriplig sak för att locka läsare. Man presenterar idag en "unik" undersökning (ja, vilka undersökningar är inte unika?) som visar att The Ark kommer vinna en överlägsen seger ikväll. Man säger att man går till botten med schlagerdramat: "Inte bara genom att genomföra en exklusiv Sifo-undersökning. I dag kan vi också redovisa en stor läsarundersökning som visar hur svenska folket tänker rösta i landets kommuner. Lägg dessutom till en genomgång av spelbolagens odds och du har den totala guiden till hur det går i kväll."

Där försvann alltså den sista anledningen till att man ska titta på finalen ikväll. Hur urbota korkad får man bli? Det här är inte en service från Aftonbladet till sina läsare - det är en ren björntjänst!

Lyssnar just nu på delar av musiken till Amiga-klassikern Last Ninja III och längtar efter en dimmig, mörk klubb där man kan sjunka ner i en fåtölj med en öl och lyssna på dylika alster. Nåja, nu öppnar jag en kall en!

18:43: Gav just min sambo den bisarra komplimangen "Du ser ut som en bit ur en sån där påse med engelsk lakrits!"
Hon ignorerade det! Tobias ignorerar mig fortfarande. Har jag blivit osynlig idag?

18:56: Efter ett toalettbesök beslutar jag mig för att nyansera bilden av min tvekan inför kvällens begivenhet. Jag har en blänkande röd finne mitt på nästippen. Jag njuter just nu av Staropramen och Peter LeMarcs "I väntan på vågorna".

19:11: Lite väl många uppdateringar nu, men jag läste detta om bloggande. Åsa Jonsén skriver på Kollegiet här och är en av dem som intervjuas om bloggande. Och för första gången sedan jag sporadiskt började följa hennes blogg så har hon slagit huvudet på spiken. En helt enkelt klockren beskrivning av dagens bloggvärld.
Går och hämtar en Staropramen till samtidigt som jag njuter av Pelle Almgrens tragiskt vackra Långt från dig.

19:44: Skrivklådan har manifesterat sig i en kortnovell jag skrivit ned lite snabbt. Första novellen på flera månader och jag känner mig riktigt nöjd med arbetsinsatsen. Mer så än med novellen som sådan. Får jag för mig det så publiceras den här under morgondagen. Den är lite sjuk och provocerande så jag vet inte riktigt än om den ska publiceras.
Tobias ignorerar mig fortfarande och mina yrselattacker börjar kännas lite påfrestande nu. Lyssnar just nu på Lars WInnerbäck och börjar känna mig nedstämd av det. Slumpar fram en ny låt och piggas upp lite då det blir Dio.

20:43: Får mail från Tobias, äntligen. Mailade honom den sjuka novellen tidigare och han säger att han ska läsa den imorgon. Han har diverse mer eller mindre trovärdiga ursäkter på ignoreringen av mig. Känns skönt att lägga det åt sidan. Har tagit en strategisk dusch allt medan en riktigt usel skiva med gamla demolåtar av Roxette rullat i bakgrunden. Börjat tröttna på den nu. Trycker på slump-knappen och får istället härligt humoristiska Man of the year med Alice Cooper. Jag älskar verkligen hans senaste skiva som nu hunnit få ett par år på nacken.

21:13: Börjar bli redo för att dra iväg nu. La upp novellen i oredigerad form på min begynnande hemsida. Den som hittar dit får en pepparkaka. Ska köpa några öl på en affär i närheten av festen men jag börjar misstänka mer och mer att den är stängd så det blir nog ett par torrlagda timmar och sedan hemåt. Passar mig bra då jag inte har lust med något ikväll, förutom möjligen lite skitprat över ett par öl... som jag inte har... Ah, Go figure...
Vi syns!

03:24: Tillbaka i värmen och lugnet. Affären var stängd när jag kom fram. Fick en öl av Emil. Senare en grogg och en öl av Elin. Och där emellan agerade jag trött trubadur. Mycket Roxette och mycket 80-tal passerade revy. Ingen av de närvarande kände till Tom Petty så de såg mest besvärade ut när jag skrålade Free Faaaaaallling.
Dock längtade jag hela tiden hem till att skriva. Tyvärr är jag alldeles för trött nu när jag väl är hemma. Håller dock på att hälla i mig en stor mugg kaffe, men jag hyser ändå inga större förhoppningar.

The Ark vann vilket, som jag konstaterat tidigare ikväll, inte var någon nyhet. Melodifestivalen känns verkligen unken. Ändå var det något slags rekord i röstande så någonting tragiskt håller på att hända med det svenska folket. The Ark har visserligen en helt okej låt, men den har verkligen inte vinnarpotential. The Ark vann för att de är The Ark med en otroligt karismatisk Ola Salo. Det kommer förmodligen inte att räcka. För om det finns några gudar så ser de till att finalen handlar om musik och ingenting annat. Och då håller inte det charmiga svenska glamrock-bidraget.

Nåväl, här sätter jag streck i debatten. Det får bli lite retrospel innan jag får för mig att slå igen butiken. Väl mött!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0