Du är väl inte naiv, Bill?

   

Lite överraskad blev jag när jag läste att Microshit har planer på att införa reklam i sina operativsystem. Men i eftertankens kranka blekhet så är inte idén helt förkastlig, men då krävs att deras produkter går ned rejält i pris. Kanske till och med blir gratis. För det är ju så hela idén med reklamsponsring fungerar, eller hur Bill?


För ska kunden behöva stå ut med ständig reklam så kan det knappast vara rimligt att man skall behöva betala 3-4 tusenlappar för den obekvämligheten, när priset redan idag är orimligt utan reklamen. Om man dessutom betänker att det säkert dröjer några år innan detta kommer i skarp version så kan man lätt förutse att konkurrensen bland operativsystem kommer att ha blivit ännu vassare ? och då kan inte MS köra samma snikna race som de gör nu. Linuxanhängarna vädrar morgonluft!


Så jag kan faktiskt acceptera reklam i ett program. Jag kan acceptera att reklamen baseras på informationshämtning om mitt datoranvändande. (Om någon så viskar ordet kränkning nu så skriker jag högt!)

Men det ska vara mitt val och jag ska inte behöva betala för det.

På TV ser jag massor med filmer och program i det närmaste gratis därför att reklamintäkterna står för kostnaderna. Samma sak är det med radio och säkert några miljoner internetsidor. Jag hoppas innerligt att Microshit inser detta, för till skillnad från många andra patent de har vilande så är detta något man kommer att göra allvar av, jag kan inte tänka mig något annat.


Jag har kikat runt bland en del kommentarer kring detta och jag ser en hel del ekon från en tid när tv-reklamens vara eller icke vara diskuterades som mest. Folk skrek, utan att tänka, högt och tyckte att reklam var vedervärdigt och att de skulle välja andra alternativ. Hur det gick vet vi idag. Tv-reklam inte bara accepteras, ibland blir den kultförklarad och engagerar tusentals människor också. Till och med de kritiska rösterna mot TV4:as fula reklamanvändande har börjat tystna.


Jag kan alltså inte se någon större skillnad mellan detta och tv-reklamen. Möjligtvis att vi kan zappa bort reklamen vi ser på Tv. Men det beror mer på brister i tv-tekniken än på något annat. Att reklamen nu flyttar in i våra datorer är något vi får lära oss att leva med. Jag är förvånad över att den inte gjort det för länge sedan. Däremot är Microshit otroligt naiva om de verkligen tror att användarna kommer att se det som välkommen information, och inte irriterande reklam. Och du må vara mycket men naiv är du väl ändå inte, Bill?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0