En fars fortsätter - En tar slut

Jag har egentligen inte tid, men två saker måste ut.

Spisfarsen fortsatte här idag. Bakgrunden är den att jag för mer än två veckor sedan anmälde till hyresvärden att det uppstår spänning om jag placerar en kastrull halvt på diskbänken och halvt på plattan. Orolig förstår jag ändå att det är semestertider och att de kanske inte kan komma på en gång. Så jag ber bara om något slags förhandsbesked. Kanske något av följande:

   * Spisen innebär en livsfara. Stäng av den. Dra ur alla proppar och sätt er sedan i säkerhet i källaren.
   * Vi har ingen aning. Det är förmodligen ingen fara men ta inte i kastrull och diskbänk samtidigt för säkerhets skull.
   * Ingen fara. Fortsätt du att koka gröt i lugn och ro. Vi kommer att fixa det där.

I går hade det alltså gått två veckor utan så mycket som ett mejlsvar när en elektriker kom förbi. Han hummade fundersamt när jag demonstrerade problemet för honom.

   "Det här verkar vara ett fel i spisen. Jag är ingen sådan elektriker" sa han och gick ut i hallen för att skruva isär proppskåpet. För det är sådant elektriker som han gör. Givetvis hittade han inget fel i proppskåpet men det gav honom något att göra nu när han hade gjort sig omaket med att komma hit. Han lämnade mig sedan med löfte om att skicka dit en vitvaruelektriker.

Den killen kom idag och stod istället och ojade sig när jag demonstrerade 'durrandet' i diskbänken. Sedan mätte han en stund mellan spis och diskbänk men hittade ingen spänning. Till slut klev han med bestämda steg ut i hallen. För att skruva isär proppskåpet trodde jag. Istället hör jag hur han ringer till någon.

   "Ja tjenare, det är jag. Jag behöver hjälp."

I det här läget börjar jag bli lite orolig. Han fortsätter att förklara läget i telefonen innan han någon minut senare kommer in i köket igen och förklarar läget. Tydligen är jordningarna i diskbänken och spisen för långt ifrån varandra och därmed kan det skilja någon volt mellan dom. Eller om det var ampere eller gigawatt eller något i den stilen. Det är obalans helt enkelt. Men hans chef skulle vara vänlig nog att komma förbi för att fixa det.

När chefen dyker upp några timmar senare får han samma demonstration som de tidigare elektrikerna. Han gör samma mätningar som sina föregångare och tittar på samma proppskåp. Sedan bekräftar han att det handlar om en obalans, att det inte innebär någon omedelbar fara och att han ska skicka dit någon som åtgärdar det hela.

En ny elektriker alltså. Starkt jobbat! Precis innan han går ut genom ytterdörren säger han något märkligt.
  
   "Du vet, ju mer elektronik som folk kopplar in i hemmen desto märkligare fel får vi att handskas med."

Jag står bara och blinkar och undrar vad fan karln menar. Skulle det här vara mitt fel?

----------------------

Annars har de senaste dagarna kretsat runt fotbollsspelaren Nordin Gerzic. Allt löstes igår och efter att ha sett inslagen på Nerikes Allehandas webb-tv är jag övertygad om att han har fallit offer för en otroligt duperande agent i form av Miro Jaganjac. Fansen har varit i uppror och alla hoppas nu att Nordin dumpar Miro. Det tror jag nog ÖSK:s sportchef Lennart Sjögren också gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0