Bland baguetter och journalister - del 2

Pressrummet på Behrn Arena är inget att yvas över. Jag vet inte hur de ser ut på de andra arenorna men som rum betraktat är det ganska ordinärt - om man bortser från de stora fönstren. Då är det något helt annat med toaletterna. Det finns bara två men såväl väggar som golv är klädda i blanka, svarta (givetvis) kakelplattor och massor av krom. Nackdelen är att om någon jävel pissar utanför kan man halka och slå ihjäl sig.
   Undrar just hur Aftonblaskan skulle reagera om Erik Niva skulle avlida inne på ÖSK:s pressrumstoalett. Eller TV4:s Olof Lundh. Eller nej förresten, det är knappast någon som skulle sakna Lundh.

Journalister på plats var fler än vad jag trodde på förhand. Av naturliga anledningar kände jag mest igen TV-folk. Som tjejen från lokalnyheterna och den slätstrukne programledaren från TV4. Alla var artiga men det var en stel artighet, professionell om man så vill. Man sa ursäkta om man stötte till någon och man höll upp dörren om någon fler skulle gå ut eller in. Utöver det yttrades inget till någon som inte var en del av etablissemanget. Flera besökare satt för sig själva mest hela tiden, antingen var de förstagångs-besökare som jag eller så hade de för länge sedan gett upp tanken på igenkännande kramar och småtrevligt kallprat.

I pausen bjöd sportklubben på baguetter. Det var meningen att vi skulle få kaffe till men det var av någon anledning försenat. En pressvärd stod hela tiden och beklagade sig över det försenade kaffet samtidigt som han då och då knackade på en låst dörr. Antagligen fanns kaffet bakom den där dörren och jag undrade stilla varför han inte kunde låsa upp den och ta reda på hur länge kaffet skulle dröja. Här och var i lokalen hördes luttrade journalister muttra om uteblivet kaffe mellan brödtuggorna.

Kaffet kom till slut men då var det så nära till avspark att jag fick svepa med mig en mugg ut på läktaren. Det kan ha varit otillåtet för jag såg ingen annan som gjorde det. Men eftersom den enda pressvärden som fanns för stunden var tvungen att vid alla tillfällen ha uppsikt över pressrummet hade han varit oförmögen att stoppa mig ändå.

Sedan vann förstås ÖSK matchen tack vare finsk och bosnisk briljans och jag skyndade mig ut i värmen igen. För ett pressrum på Behrn Arena kan vara ett riktigt kargt landskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0