Ljungberg blir nästa succéman

I grupp D kommer lagens försvarsspel att avgöra. Kvällens matcher gav ingen bra fingervisning på vilka som kommer att lyckas bäst. Ryssland skulle mycket väl kunna ha gjort både 1 och 2 mål i första halvlek. Visst, Spanien har ytterligare någon växel och skulle säkert ha vunnit matchen ändå, men det var inget vinnande försvarsspel de visade upp.

Det gjorde inte heller Sverige. Grekland skulle kunnat ha gjort ett par mål ikväll. Inte för att de hade något anfallsspel utan för att Sverige schabblade alldeles för många gånger. Gör man det mot Spanien kommer det att smälla.

Annars är jag rätt chockad över Otto Rehhagels märkliga taktik. Han påstod dessutom efter matchen att Sverige tryckte tillbaka grekerna. Märkligt då vi som såg matchen snarare såg ett grekiskt lag som drog sig tillbaka utan egentlig anledning. Och Sverige tackade och tog emot, även om det dröjde till andra halvlek och några få magiska ögonblick signerade våra stjärnor Henrik Larsson och Zlatan Ibrahimovic.

Och apropå Zlatan såg jag en omröstning där man fick svara på vilket av Zlatans mål (Ungern, Italien eller Grekland) som var snyggast. Italien-målet är för mig uteslutet. Det har mer likheter med Hanssons 2-0 ikväll. Det är ett skitmål i min bok.

Det var inte kvällens mål, även om det var Henke Larsson som stod för det geniala. Jag hörde matchkommentatorn säga något om att det bara är Ibra som kan sätta den bollen i det läget. Själv tror jag att Anders Svensson skulle ha kunnat göra det också. Och för all del Tomas Brolin på sin tid. Därför kan jag inte sätta stämpeln genialt på själva avslutet. Det gör jag istället på framspelningen.

Det må se enkelt ut. Henke behöver bara sätta fram foten och låta bollen studsa tillbaka till Zlatan. Men det är så mycket mer än så. Han har en stor och stark grek i ryggen som han till varje pris måste hålla bakom sig. Dessutom måste han vinkla både sig själv och greken så att han kan lägga tillbaka bollen i precis det där perfekta läget som ger Zlatan bästa möjliga fortsättning på anfallet. Det är starkt och det är oerhört tekniskt svårt. Och framför allt visar det på att Henkes speluppfattning hör hemma i världstoppen. Det var ju med precis den här sortens spel han avgjorde CL-finalen 2006.

Efter det frispelade han Fredrik Ljungberg av bara farten. Det som sedan blev 2-0 tack vare att en oöm mittback vägrade ge upp anfallet. Petter Hansson fick betalt för den inställningen. Men Ljungberg borde nog ha satt den innan. Och just denne Ljungberg tror jag kan avgöra en tät match mot Spanien. Dessutom kommer han vara oerhört viktig i defensiven.
   För vill man döda tid kan man antingen springa ner till hörnflaggan och stångas. Eller så kan man göra som Fredrik Ljungberg ikväll och springa fram och tillbaka utefter sidlinjen med bollen.
Han må vara matchotränad, men få spelare kan hålla i en boll som Fredrik Ljungberg. Att han dessutom märkte att Henke Larsson kan ta tillvara på hans ljupledslöpningar tror jag kan ge honom blodad tand. Jag gissar på att vi får se lite av den 'gamle' Fredrik Ljungberg mot Spanien.

Skönt också att mass-psykosen att Daniel Andersson är dålig kanske fick ett slut ikväll. Och det var ett genidrag signerat Lasse Lagerbäck. Genom att ge det tyngsta defensiva ansvaret till Anders Svensson så kunde Daniel Andersson helt plötsligt synas i anfallen. Och då är han ju helt plötsligt bra, eller hur? Ja, så måste det vara.

Kommentarer
Postat av: poetry has no place for a heart that is a whore

Jag tycker att Ljungberg gjorde en bra match i går, han är en djävligt smart spelare måste jag säga. Annars har du ju rätt i att kvällens matcher inte ger någon bra fingervisning. Jag värderar inte matchen så jättehögt även om det så klart är skitviktigt att de vann. Men Grekland spelade ju ganska tråkigt. Bättre kvitto kommer nog mot Spanien. =)

2008-06-11 @ 11:08:59
URL: http://istillbite.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0