Rotation kan vara av ondo

Simon Bank är snart den enda personen på Aftonbladets sportredaktion som jag har någon slags respekt kvar för, eller ens läser. För några år sedan var det annorlunda. Droppen har blivit kvällsblaskans behandling av svenska landslaget de senaste åren.

   Idag hittar jag en rolig passage i en artikel.
"Laget som vinner [EM] kan ha fått spela sex matcher på nitton dagar. Det räckte med att jag skrev det för att hundra allsvenska spelare skulle få uppsöka psykolog och boka in två klasser djupandningsyoga."

Men i övrigt håller jag inte med honom om att Sverige bör rotera truppen stenhårt mot Spanien. Det är sant att Sverige inte har toppnationernas bredd, men är det något lag som får medelmåttiga spelare att spela som europamästare så är det just kollektivet Sverige. Att dessutom mer eller mindre ta för givet att vi vinner mot Ryssland är vad jag betraktar som tjänstefel. Ambitionen måste vara att ta de nödvändiga poängen mot Spanien. Låt därför de bästa spela och sedan eventuellt vila i sista gruppspelsmatchen.

Nu lär det bli en viss 'rotering' ändå på grund av alla skador, men bryt inte upp laget mer i den viktigaste matchen i gruppen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0