Zlatan vs Övriga spelare

3-1 sa jag innan EM. Det var mer en slags nostalgitippning än något annat med tanke på matchen mot ryssarna 1994. Efter att ha sett hur det ser ut blir jag mer och mer tveksam. Jag börjar luta åt att vi kanske får vara glada åt oavgjort. Det hemskaste i allt detta är att det mycket väl kan hänga på huruvida Zlatan spelar.

Jag hade hoppats att han inte skulle vara en sådan frontfigur i de matcher vi spelat. Det kan låta konstigt vid första anblick men jag ska försöka förklara vad jag menar.

   I Aftonblaskan skriver Jennifer Wegerup idag om att hon hoppas att Zlatan fortsätter skina och tar oss till kvartsfinal. Ser vi tillbaka lite så var det Zlatan (egentligen Henke) som knäckte grekerna. Jag håller inte med om att de är EM:s sämsta lag men jag tror att Sverigematchen knäckte dem och att Ryssland drog nytta av det. Så, Zlatan och Henke gav Sverige 3 poäng.

Mot Spanien var Zlatan sånär att ge oss en pinne men vi såg ju alla hur det gick när han byttes ut och Rosenberg kom in. (Allbäck någon?)
Vi kan prisa de övriga spelarna till höger och vänster (Anders Svenssons första och Olof Mellbergs andra halvlek t ex) men faktum är att vi utan Zlatan inte var speciellt nära. Man kan prata hur mycket man vill om en taktik som var i det närmaste perfekt när alla ändå kunde se att det var otroligt små marginaler som räddade oss. Spanien var bättre, inget snack om det.

Mot Ryssland förväntar sig återigen människor att Zlatan ska fixa biffen. Men är det ingen som ser svagheten i det resonemanget? Det är ju inte nu Zlatan ska avgöra för oss. Det är inte nu han skall bära laget på sina axlar. En duktig stjärna gör inget lag. Titta bara på Rumänien (Mutu), eller Tjeckien (Koller) eller varför inte Schweiz (Frei)?

Sveriges styrka i tidigare turneringar har ju varit att vi fixat gruppspelet på att de övriga spelarna spelat på topp, eller höjt sig eller helt enkelt var jävligt bra då. Det är sedan, i kvartsfinal, som vi har behövt en sådan som Zlatan.

Hade de övriga spelarna visat lite mer spetskvalitet hade jag därför börjat ropa högt om att vila Zlatans stackars knä. För Sverige anno 2004, eller 2002, ja kanske till och med 2000, hade slagit Ryssland med sin stjärna kvar i poolen.
   Nu går inte det.  Visst, som vanligt har spelarna jobbat utmärkt för varandra och för laget men vi har inte varit så pass bra att det lugnar och ger en hopp om framtiden.

Så, nu måste Zlatan spela! Trots att risken finns att hans skada förvärras och att EM tar slut för hans del. Och vem ska då bära oss i kvartsfinalen? Vem ska då sätta skräck i motståndarförsvaren och stänka in ett avgörande? Vem ska agera superstjärna då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0