Svårt att tänka nyktert när känslorna regerar

Tittar man i bloggosfären är det i viss mån samma infantiler som började prata om EM-guld efter Greklandsmatchen som nu skriker efter hela lagets avgång efter en (1) plattmatch. Låt vara att det var en extremt viktig plattmatch, men ändå.

Vi som följer landslaget har otroligt mycket känslor investerade. Vi blir lyriska och vill hylla någon när vi vinner. Och likaledes kräver vi någons huvud på ett fat om vi förlorar, allt för att vi har så svårt att hantera så starka känslor. Sedan förstärks givetvis känsloutbrotten ju viktigare matchen är och vips har vi tappat möjligheten till nyktert och analytiskt tänkande och agerar istället nästan uteslutande på våra känslor. Sådant här kan till viss del även skönjas hos medias påstådda experter och krönikörer.

Själv har jag ont fortfarande. Och jag är så ruskigt besviken på spelarna. Men att gå från det till att vilja kasta ut större delen av laget till förmån för yngre orutinerade förmågor har i alla fall jag sinnesnärvaro till att inse att det är befängt. Så långt styr inte mina känslor över mig. Visst ska landslaget förnyas men det håller redan på att hända. Sebastian Larsson är med i truppen. Sådana som Markus Berg och Fredrik Stenman var med i diskussionerna inför EM. Dessutom har vi ett U21-lag som presterat imponerande resultat mot toppnationer som Frankrike, Holland och Portugal nu under våren.
  
Redan har vi fått avskedsbesked från Marcus Allbäck och Niclas Alexandersson. Det är inte omöjligt att det kommer fler i form av Anders Svensson och Fredrik Ljungberg. Då finns det platser som måste fyllas. Men det vore ett kardinalfel om Lagerbäck bytte ut spelare bara för att de har nått en viss ålder. Prestationsförmågan måste vara det som avgör.

Lagerbäcks fortsatta vara eller icke vara i landslaget är jag tveksam till. Jag skulle gärna se någonting nytt, varför inte testa utländskt igen? Men absolut inte för att jag klandrar honom för gårdagens förlust.

Enligt Aftonblaskan sa han att "det kanske är en mental faktor" att de inte pressade. Det är första missen av Lagerbäck. För om något så sitter problemet från igår mentalt. Europeiska toppspelare och dito medelklassspelare agerar inte som en blåbärsnation helt plötsligt utan att det hänt något på den mentala biten. Kan Lagerbäck inse det och lösa det problemet har jag inga problem med att han sitter kvar.

Sen är det roande läsning att se "experternas" kommentarer. Som om Zoran Lukic skulle vara någon självklar expert med pondus. Men jag tycker att Pelle Blohm sammanfattar det bra:
"...jag tycker man gör det lite för enkelt för sig om man, nu efter ett dåligt mästerskap, ska sparka honom. Man måste ha en djupare diskussion än så."

Men det är klart, när man har så mycket känslor investerade är det ruskigt svårt att föra en djupare diskussion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0