Virtuellt våld

Okej, artikeln är över en vecka gammal men jag såg den först nu. En studie har tydligen visat att fler spelbutiker kan minska våldet i en stad. Eller åtminstone att där kan finnas ett samband.  I sann populistisk anda har rubriksättaren låtit dra slutsatsen att tv-spel minskar våld, vilket absolut inte styrks av undersökningen.

Själv blir jag inte speciellt förvånad. Sitter du hemma och spelar tv-spel kan du helt enkelt inte vara ute på stan och slåss på samma gång. Det är en fysisk omöjlighet. Min mamma har i efterhand erkänt att hon hade liknande tankegångar när hon skrapade ihop pengar till mitt första tv-spel (Sega Master System) för sisådär 20 år sedan. Och redan då gick våldsdebattens vågor höga, även om filmerna fortfarande var större bovar.

Jag tror väl i och för sig inte att jag hade varit ute och jagat pensionärer med skärbrännare om jag inte fått det där tv-spelet, men helt klart är att jag spenderade en hel del tid framför spelet tillsammans med andra spelintresserade kompisar istället för att bara dra runt och umgås med mörkare individer.

Men det roligaste med den här och liknande studier som kommit på flera år är att de är gjorda i USA, moralpanikens förlovade hemland. Det ger mig hopp om en sansad debatt även här hemma.

I övrigt fortsätter jag denna vecka att göra reklam för Retroguiden. Idag minns vi klassikern Choplifter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0