Jag älskar Royal League

Det har varit mycket rymd och högtflygande tankar den senaste tiden. Det är dags att bli mer jordnära även om jag säkert får anledning att återkomma till Christer Fuglesang senare i veckan.

Royal League har varit bespottat och föraktat sedan starten för två år sedan. Dåliga planer, ännu sämre väder och nordiska topplag som alltför ofta ställer reservbetonade lag på benen. Publiken sviker därmed liksom TV-tittarna som är alldeles för bortskämda med spansk, italiensk och engelsk toppfotboll varje vecka. Därpå kan vi lägga Champions League-matcher varannan vecka.

Själv har jag följt RL med spänning och tävlingsmänniskan i mig lyckas alltid hitta något spännande med varje match där jag hela tiden hoppas att de svenska lagen ska tvåla till danskarna och norrmännen. Men även om IFK Göteborg var framme i final första året så är ändå känslan att vi ligger ett par snäpp bakom våra nordiska grannar. Vålerengas vändning mot Elfsborg är ett tydligt exempel på det. För att inte tala om AIK:s fiaskobetonade insats.

Kanal 5 i Sverige, som satsat hårt på RL, verkar nu försiktigt dra sig undan turneringen. Man visar till exempel bara fem gruppspelsmatcher den här säsongen om jag kan tyda hemsidan ordentligt. När sedan media inte gör annat än att häckla turneringen, och spelare klagar över för lite ledighet, så undrar man hur länge den kommer att finnas kvar. Frågan är om det finns något bättre alternativ?

Jag såg lite från den engelska ligan i helgen. Även om spelarna där generellt håller en högre teknisk kvalitet så känns det som att jordfräs-stilen var nästan lika påtaglig där som i RL. Derbyt mellan Manchester-lagen var stundtals mycket långbollar, stök och bök. Och trots att det fanns en del världsstjärnor på plan så kom jag på mig själv med att drömma mig iväg till målfesten mellan Helsingborg och Brann. Henrik Larsson var i storform och kvicksilvret Luton Shelton blev så när matchvinnare. Men av det fick vi inte se något. Canal+ hade sin engelska toppfotboll att visa och Kanal 5 vet jag inte riktigt vad de visade men inte var det Royal League i alla fall.

Men det ska villigt erkännas att jag är i minoritet när det gäller vad som är intressant fotboll. Jag ser många gånger hellre en allsvensk bottenkamp istället för mittenlag i Spanien eller Italien. Underhållningsvärdet ute i Europa anser jag många gånger vara överskattat och de riktigt bra spelarna syns oftare i Allsvenska matcher än deras motsvarigheter ute i de stora ligorna.

Så jag kommer att fortsätta att följa RL lika entusiastiskt i fortsättningen. Likt en kapten kommer jag rak i ryggen följa detta sjunkande skepp ned i djupet. Livbåtarna överlämnar jag till Henrik Larsson, medias representanter och Kanal 5.

Kommentarer
Postat av: Dress Like a Princess

ELFSBORG!

2006-12-11 @ 11:25:25
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0