Sluta klaga, serietecknare!

Expressen provade för några dagar sedan att göra det revolutionära och ta bort serierna ifrån papperstidningen. Folk läser inte serier. Man läser nyheter, säger man lite kaxigt.
Det är nog inte alls omöjligt att Expressens tilltag blir norm. Och ärligt talat är det dags för serierna som kulturform att utvecklas lite. Inget har ju egentligen hänt (publiceringsformsmässigt) under en hel jäkla massa år. Dessutom är det fortfarande för lite omsättning på serier i dagspressen, något som de som är emot det här tilltaget inte gärna nämner. Hur aktuellt är det egentligen att läsa Laban-strippar? Hur länge ska man köra samma gamla Snobbenstrippar?

Nej, min gissning är att seriernas framtid, som så många andra saker, ligger på internet. Oavsett hur Expressens experiment faller ut så måste man hitta nya vägar att nå ut. Jag tror faktiskt att dagspressens betydelse för serier har minskat betänkligt de senaste 10-15 åren.

Så serietecknare, klaga inte så mycket utan var öppna för förändring (som kommer förr eller senare ändå) och gnugga geniknölarna och vips kanske ni är bland de första att på allvar föra serierna som konstform in i 2000-talet...?

Orginalnyheten finner ni här!

Kommentarer
Postat av: Göran P

Om man säger att inte mkt hänt bland serier på en massa år kanske man ska underbygga detta argument lite. jag tror att du inte har en aning om vafan du skriver om.

2007-03-21 @ 08:29:41
Postat av: Tom Hell

Om nu Göran P lämnat en mailadress hade jag kunnat svara honom direkt, nu får jag nöja mig med att slänga ut ett par motfrågor rakt ut i luften:
"VAD har hänt egentligen när serietecknare och seriefans förfasar över att serierna försvinner ur dagspressen, där inte mycket alls har förändrats de senaste 20-25 åren?
Och själva kärnpunkten: Vilka stora förändringar har publiceringsformerna för serier genomgått? Jag kan inte se några, så du får gärna återkomma och upplysa mig!"

2007-03-21 @ 11:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0