Svensk fotboll halva vintern

Jag skrev för tre veckor sedan att två av fem svenska lag skulle ta sig vidare till UEFA-cupens gruppspel. Efter kvällens matcher finns det ingen anledning att ändra på det tipset. Dock lär inte Helsingborg bli ett av de lagen som jag trodde då, även om det inte ser helt kört ut för Henke & co.


Man förlorade visserligen med klara 5-3, men eftersom det var på bortaplan så skulle det kunna räcka med 2-0 i returmötet hemma för att gå vidare. Det kan visserligen vara nog så svårt mot ett lag som Heerenveen men absolut ingen omöjlighet. Tyvärr tror jag inte att Helsingborgarna klarar av det.


Lika illa tror jag att det går för Hammarby, trots vinsten med 2-1 hemma. Man har visserligen vunnit men ett enda insläppt mål i nästa match innebär att man är utslagna om man inte själv lyckas peta in något. Och jag ger Braga större chanser att göra mål nere i Portugal än vad jag ger Hammarby. Man tog sig trots allt vidare från förra omgången med ett nödrop. På övertid.


Därmed kvarstår Elfsborg och AIK som båda har ypperliga chanser att avancera. Elfsborg klarar sig med oavgjort och AIK på Råsunda kommer att vara livsfarliga. Dessutom har dessa båda lag förmodligen Allsvenskans bredaste och vassaste trupper. Därför är det inte ologiskt att det är just de som klarar sig vidare.

Så förhoppningsvis kommer det att bli ett fortsatt roligt svenskt fotbollsår - ända fram till jul. Om inte är det åtminstone inget fiasko. Man har redan nu visat att man kan vara med och slåss på en hög nivå ute i Europa.


Varför skriver jag inget om Häcken då? Enkelt, de blev utslagna i samma stund som de lottades Spartak Moskva. Att de ens tog sig så här långt torde vara årets fotbollsknall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0