Inga pengar - sämre språk?

En gång i tiden var jag en ganska hård språkpolis. Jag gjorde alla de där sakerna som språkpoliser gör; rättar uttal och stavning, förargar sig över ungdomens språkbruk, förfasar sig över hur illa ställt det är med skolan idag. Som språkpolis kunde man ibland, när saker och ting såg riktigt illa ut, till och med tycka att de aderton i Svenska Akademin var en samling landsförrädare.

Men så läste jag Fredrik Lindströms utmärkta böcker om språk och började så sakteliga ändra inställning. Jag slutade vara konservativ och blev mer överseende med slanguttryck och liknande. För med det sistnämnda kan bara två saker hända. Antingen dör de ut med sin generation eller så får man stå ut med dem resten av livet. Och varför hetsa upp sig över det?
   På sistone har jag dock börjat anamma min språkilska igen. Det är främst på olika communityområden på internet som min irritation uppstår.

Jag gillar den flora av gratisprogram som formligen exploderat i antal och kvalitet det senaste decenniet. Idag kan man plocka ihop en fullt fungerande dator med allt ifrån operativsystem till kontorsprogram och vidare till spel utan att lägga ut en enda krona. Allt detta beror förstås på entusiaster som tror på att dela med sig. Problemet är bara att väldigt många entusiaster är snarstuckna.  Att påtala brister i deras insatser är att beträda ett minfält. Många gånger ses man som otacksam och ombeds sluta använda programmet "om man bara ska klaga på det".

Sådana program har jag gjort mig av med, men jag har två stycken kvar som bereder mig lika mycket glädje som sorg, och båda lider av samma problem. Rättstavningsfunktionen!
   Istället för Microshits mastodontsvit Office har jag valt Open Office.org istället. Den är utmärkt och ger mig precis vad jag behöver i mitt skrivande, men samtidigt är den nästan oanvändbar. För om det bara gällde att skriva och dela in i stycken skulle jag kunna använda Anteckningar eller Wordpad. Men nu behöver jag rättstavningsfunktionen också. Och den är värdelös då den kryllar av särskrivningar. Ni vet, 'Rått kött' istället för 'Råttkött' och så vidare.

Så visserligen kan den rätta mina felstavningar men då blir dokumentet fullt av särskrivningar istället. Sådant här är uselt av ett program som har ekonomisk backning av Sun Microsystems och faktiskt på allvar försöker konkurrera med de kommersiella kontorsprogram som finns, men säger man det kan man vara säker på att folk går till obefogat motangrepp.
   Samma problem med särskrivningar har jag i mitt epostprogram Thunderbird som också gärna vill se sig som utmanare till Microshits program.

En annan stor källa till irritation är populära sajter som Undertexter.se. Här sitter entusiaster och skriver översättningsfiler till filmer och tv-serier. Problemet är bara att efter knappa 30 år av proffs på TV och filmbolagen så har jag tyvärr högre krav än vad texterna kan leverera. Visst är det fint att människor lägger ned delar av sin fritid på detta så att andra kan, åtminstone i teorin, få glädje av det. Men vad är det för fel på kvalitetskontroll och krav? Är det bara jag som ser ett språkligt problem i att 'en blind leder en annan blind'? Att personer som har medelmåttiga kunskaper i svenska språket får sätta standard för nya generationer?

Sidan DivXSweden säger sig ha högre kvalitet på sina texter eftersom varje översättare måste genomgå någon slags kvalitetskontroll. Senast jag såg en film med text från DivXSweden verkade den kvalitetskontrollen inte vara något vidare. Men som alltid handlar det om pengar. Och jag får stå ut med sådant här tills det sker en förbättring. Hade jag bara tiden skulle jag själv göra en insats för att förbättra saker och ting, men det har jag inte.

Så tills vidare skriver jag och rättar stavfel själv. Mina filmer och tvserier kommer att fortsätta ses utan text. Och hela tiden kommer jag att önska att de aderton i akademin stormar ut ifrån sina salar och ser till att ställa saker och ting till rätta. För någonstans känns det sorgligt att pengar till och med styr vilket språk vi ska ha i framtiden.


Kommentarer
Postat av: Crosse

Problemet med särskrivning finns även i Microsofts programvaror och inte endast i "gratis" program. Detta eftersom det engelska språkets uppbyggnad med alla de särskrivningar som förekommer där, är den standard man använder i "motorn" bakom rättstavningsprogrammen.

2008-08-07 @ 18:58:23
URL: http://crosseblogg.blogspot.com/
Postat av: Slaskbloggen svarar

Sant, men rättstavningen i MS Office är fortfarande mycket oanvändbar. Den i OpenOffice är det inte. Dessutom är jag osäker på om det beror på den "motor" du pratar om. Jag tror inte att det är så det fungerar, men det hör till en annan diskussion.

2008-08-08 @ 13:28:45
URL: http://tomhell.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0