Perioder av inspiration

Jag spenderade tiden i duschen idag med att fundera över varför jag har så svårt att prestera en längre period. För allt jag gör går i just perioder. En period av hög nivå här, kryddat med en smula briljans här och där, följs av en period av det mer mediokra, för att inte säga usla slaget. Och visst, man måste träna och åter träna för att hålla igång en färdighet men det är inte bara det. Det måste finnas någon mer förklaring som går lite djupare.

Så jag fortsatte att fundera medan jag masserade in lite balsam i håret. Återigen formulerade jag problemet för mig själv. Och återigen gick jag bet på svaret. Men så slog det mig. Det är inte sådan jag är. Jag är killen du vill ha som partner. Jag är killen som kan ta en del av ansvaret från dina axlar. Finns det bara någon som ser till att hålla min motor igång så är jag den bästa självgående producenten du kan tänka dig.

Och det här är inget som jag kan träna mig ifrån. Att vänja mig av med. Jag lever på inspiration i allt jag gör. I sällsynta stunder för det mig upp på en nivå som andra gånger ter sig direkt omöjlig att nå. Men ta bort inspirationskällan och allt som kommer ur mig är skit, om det kommer något över huvud taget. Visserligen kan envishet och träning höja lägstanivån men det fyller inte på bränslet när jag behöver det.

Så är det med bloggandet, så är det med livet. En sökning på ordet 'Inspiration' ger drygt två miljoner träffar. Enligt Wikipedia betyder det ursprungligen "väcka liv i". Och det förklarar mitt behov av inspiration ganska bra. Fast när jag klev ur duschen en stund senare kände jag mig inte ett dugg bättre till mods.


Kommentarer
Postat av: Fredrik

I Sverige spenderar vi pengar och tillbringar tid. Du tillbringade således möjligtvis tid i duschen. I engelsktalande länder spenderar man däremot tid, men då är det ju - som man kan ana - på engelska det sker.



En liten propå i all välmening som enbart provocerades fram tack vare ditt inlägg om att vara språkpolis... ;-)

2008-09-13 @ 15:19:43
Postat av: Slaskbloggen svarar

Inte nu längre.



Men trevligt att man kan provocera. Fortsätt så.

2008-09-17 @ 16:05:41
URL: http://tomhell.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0