Andra gången gillt: En svensk i rymden

Nu är han äntligen där. Christer är äntligen den första svensken i rymden.
För två dagar sedan bloggade jag senast. Jag skrev att han är den modigaste svensken just nu. Signaturen ”Svennis” skrev: Jeg er norsk, men jeg er helt enig! Fuglesang er årets svensk!
Och först då slår det mig. Såklart att han måste nomineras till titeln Årets Svensk!
Och ärligt talat, gudarna ska veta att jag har dåligt minne, men så här rakt av kan jag inte komma på en enda svensk som kommer i närheten. Men som sagt, jag har dåligt minne!

Oavsett så bör Christer vara med i diskussionen. Signaturen ”Bempa” säger: Jag instammer verkligen i att Fugelsang ar en av de modigaste svenskarna for tillfallet.
Och så måste det nästan vara. Jag kan inte säga någon på rakt arm som skulle kunna slå honom på fingrarna där. Det krävs ett otroligt mod och en jävlar-anamma karaktär för att över huvud taget nå så långt som att bli antagen till en rymdflygning.

Sedan har vi förstås en mängd människor som varje dag förtjänar vår avund och respekt. Vi pratar poliser, brandmän, katastrofpersonal och frivilligmilitär. Men det är sällan vi har någon riktigt konkret att ta på. Det är kanske inte riktigt rättvist på det sättet, men nu när vi har en sådan bör vi hylla Christer Fuglesang därefter. Inte bara för hans skull, utan för våra barn och barnbarn. För kan vi, och Christer, så ett frö här så kan våra efterlevande se att det finns en tro på något mycket större än vad vi ens nosat på. Då kanske de växer upp till en generation som fakiskt strävar framåt och gör något av det.

Då har inte Christers ansträngningar varit förgäves! Och därför är det lika givet att han bör bli Årets Svensk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0