Julhetsen fortskrider

Man ska fan hålla käften ibland för att inte dra olycka över sig. För en vecka sedan skrev jag om vinterkräksjukan och nu har den visat upp sitt fula tryne här. Sambon insjuknade natten till söndag och själv går jag och räknar ner timmarna för att se om jag själv blir drabbad.

Det svåra i situationen är att vi inte riktigt vet var och när hon blev smittad. Då hon jobbar på dagis, och sådana är värre smitthärdar än ett kemiskt laboratorium hos Al-Qaida, så har jag utgått från att det är där hon har fått det. I så fall var inkubationstiden ungefär 30-48 timmar. Således bör jag veta mitt öde någon gång under måndagsmorgonen.

I övrigt har helgen bestått av julklappshandlande, film och ett ständigt pågående Football Manager i bakgrunden.
   Denna jul liksom de senaste blir verkligen ekonomisk. Det blir ingen julmat hemhandlad med undantag av ingredienser till en riktig Janssons Frestelse. En sådan måste jag bara ha. Vad det gäller julklappar har man fått tänka till och försöka hitta saker man kan ge bort familjevis. Sällskapsspel var den naturliga lösningen på det. Så hittills har vi lyckats beta av sex personer och endast spenderat 280:-. Där kan man snacka om att vara kostnadseffektiv.
 
Morsan tjatar som vanligt att vi skall slopa julklappshysterin till nästa år. Jag har inget att invända mot det, men samtidigt är det ju roligt att ge bort saker. Detta så länge inte någon viftar med en önskelista framför ögonen på mig.
   Jag vill hellre ge bort saker som betyder något för mig och hoppas att jag på det sättet kan berika någon annans liv.

Jag visste redan innan första december vad jag skulle få av en av mina systrar. Hon ringde mig sent en kväll och ville veta vad jag önskade mig. Dessutom fick det bara kosta tvåhundra kronor. Jag satt som ett levande frågetecken och fick till slut fram att böcker är alltid kul. Hon nöjde sig inte med det utan ville veta vilken bok. Hela samtalet slutade med att jag fick sitta och leta fram en bok i rätt prisklass på internet och sedan tala om precis vad den hette och vad den kostade. Visst, jag får något jag verkligen vill ha men är det så roligt?

Nej, lägg undan önskelistorna och hetsen att hitta rätt som följer på det. Fundera sedan över något som berikat ditt liv någon gång och tänk igenom vem som borde få uppleva samma sak. På det viset blir det till mer glädje, både för dig och den som får gåvan. Koncentrera sedan resten av tiden på dina nära och kära och skänk en slant till dem som inga gåvor får. Då får du bergis en trevligare jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0