Närkontakt av Tredje Graden

Jag har sett och träffat många märkliga figurer i mina dagar, men killen på bussen idag slår ganska många. Han var helt klädd i skinn. Stövlar, byxor och en jacka. Dessutom någon slags skinnhuva som liknade flygarhuvorna från början av nittonhundratalet. Över ögonen satt ett par skidglasögon som dolde vad jag misstänkte var en ganska slö blick.

Han satt bakom mig hela vägen från Varberga in till centrum med volymen på sin lilla fickradio på högsta volym. Det sprakade och skrålade och då och då kunde jag höra Gert Fylking dra några dåliga vitsar.
   Killen i skinn satt mest och utstötte en massa Chewbacca-läten. Ingen vågade sitta bredvid honom. När vi klev av vinglade han iväg efter att ha nickat åt en gammal tant som såg helt förskräckt ut.

Annars var det rätt kul att få de senaste rapporterna om Fuglesangs rymdfärd i morse. Han har tillsammans med amerikanen Curbeam utfört den hittills längsta rymdpromenaden någonsin.
När snacket i morgonsoffan kom in på faran med allt rymdskrot som far omkring därute avslöjades det att Christer dabbat sig och förlorat kontrollen över en skruvmejselförlängare som därmed for iväg på en egen rymdfärd. Det ska kanske ses som bra träning inför Frisbee-tävlingen på fredag.

Christer passade också på att sända en hälsning hem på svenska men jag hade inte en chans att höra vad han sa. Det var säkert inte lika ödesmättat som Armstrongs ord på månen men förmodligen kommer den att vevas i media ordentligt den närmsta tiden.

Det får mig att tänka på skinnmannen på bussen igen. Tänk om han skickades upp till rymdstationen? Han skulle utstöta några Chewbacca-vrål och sedan ta sats och sväva vidare ut i universum. Skulle några rymdvarelser stöta på honom om några hundra år skulle de antagligen markera vårt solsystem som ett livsfarligt område.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0