Varierande Intressen

Jag är en periodare. De intressen som jag sysselsätter mig med avlöser varandra med ojämna mellanrum. I slutet av sommaren var det TV-serier som gällde. Jag såg de första fyra säsongerna av Babylon 5 under några intensiva veckor där jag plöjde avsnitt efter avsnitt så ofta jag kom åt.

Därefter tröttnade jag och övergick till att se en massa film. Det blev i genomsnitt två filmer om dagen. Största besvikelsen var Superman Returns och den bästa filmen jag såg var nog Kiss Kiss Bang Bang. Sedan var det också mycket skräp jag stängde av efter halva. Förr såg jag alltid färdigt en film oavsett hur usel den än var. Numera anser jag mig inte ha tid att slösa bort på skräp.

Men nu har även filmerna fått ge sig för så kallad Retrogaming. Gamla Nintendo, Sega och Amigaspel. Det finns ruskigt bra emulatorer där ute och spelen är inte speciellt svåra att få tag på även om vissa antipirat-organisationer arbetar hårt för att få bort dem.

Problemet hittills har varit att företagen vägrat att släppa spelen fria fastän de inte varit intresserade av att fortsätta sälja dem. I många fall har man inte ens haft kvar spelen själva. Istället har olika dedikerade webbsidor skapade av fans varit att tacka för att många spel överhuvudtaget finns kvar.

Nu börjar dock företagen plocka fram de gamla spelen igen. Till Nintendos Wii-konsoll kommer flera gamla klassiker göras tillgängliga. Sådant är förstås positivt, men detta misstänker jag kommer också att leda till nya hotfulla ageranden på Internet mot olika Retrogaming-sidor.

Det största problemet tror jag är att även om människor stundtals vill spela dessa gamla spel så vill man inte betala hur mycket som helst. Dessutom vill man ha möjlighet att välja själv vilka titlar man vill ha. En lösning skulle kunna vara om spelbolagen går ihop och upprättar en jättelik databas i stil med Itunes. Om man dessutom lägger lite resurser till att hjälpa till med utvecklingen av stabila emulatorer tror jag att både förtag och kunder skulle bli nöjda.
Men än så länge verkar det inte gå åt det hållet. Och jag tror att Retro-fantasterna har svåra tider framför sig.

Hur som helst kommer jag snart att tröttna på Retrospelen ännu en gång för att gå över till något annat intresse. Har funderat på att återuppta arbetet med min spelmodul till Neverwinter Nights. Eller så är det dags att plöja lite TV-serier igen. Eller gräva ner sig i Football Manager. Men tills dess hittas jag säkrast svärandes över någon boss i Super Mario.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0