ÖSK till Allsvenskan

Så drar det ihop sig då. Nu skall det avgöras vilka lag i Superettan som får spela allsvensk fotboll nästa år.
På två dagar har jag sett lika många matcher med tre av topplagen och ska man utgå från dom så är det Örebro som kniper den andra direktplatsen bakom redan klara Trelleborg.

Zoran Lukic sa inför matchen mot Örebro att ÖSK har det bästa spelet i hela Superettan, och jag är benägen att hålla med honom. Visst har det klickat under hösten men när det fungerar är det en fröjd att skåda. Därför bör (och ska) de ta plats i Allsvenskan.

Norrköping... "Sent skall syndarna vakna" brukar det heta. Och varför anrika IFK inte spelat som de gjorde mot BP tidigare är en gåta. Kapaciteten finns uppenbarligen där. Dock är det inte sannolikt att både ÖSK och BP förlorar sina resterande matcher och IFK Norrlöping kommer därför att sluta som fyra i år.

Och så har vi då säsongens överraskning Brommapojkarna. Var deras storförlust mot IFK Norrköping en tillfällighet eller har stora skälvan infunnit sig? Lika dålig som jag varit på att bedöma BP tidigare år, lika svårt har jag att besvara den frågan. Egentligen finner jag det märkligt att man kunnat släppa in så många mål och ändå befinna sig i den absoluta toppen. Av det kan man dra slutsatsen att BP har en ruskigt bra offensiv. Guterstam kommer förmodligen att ta hem skytteligan vilket han är väl värd.
Men en bra offensiv vinner man inget på i längden och jag tror att det är det som kommer att fälla avgörandet nu på sluttampen.
 BP får finna sig i att kvala, och i ett kval kan Guterstam mycket väl vara den avgörande faktorn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0