Ett skakat lag behöver skakas om(!?)

För fjärde gången den här säsongen var jag bjuden över till sambons föräldrar för att äta middag och  följa Örebro SK:s fortsatta resa via pay-per-view. Jag tänker inte göra något nyhetsreferat om detta. Det gick åt helvete och vill ni ha det lite mer detaljerat än så hänvisar jag till närmaste nyhetsmedia.
Vad jag däremot vill göra är att plocka fram några detaljer som ni förmodligen inte får läsa om i tidningen imorgon.

   Som att Nedim Halilovic förmodligen är ÖSK:s mest underskattade spelare. Karln påminner i sina bästa stunder om en viss Henrik Larsson. Självklart inte på samma nivå, men just det att han gör ett riktigt slitjobb i det tysta. Löper som en gasell, bryter uppspel, glidtacklar och snor bollar, startar kontringar och då och då agerande räddande ängel i eget straffområde. De senaste månaderna har han blivit allt mer utskälld för att han gör för lite mål. Tror fan det när han gör allt annat på planen. Dessvärre räcker inte hans enorma löpvilja och spelintelligens för att skapa ett bra samarbete med kollegan Stefan Rodevåg. Det hade däremot Henke klarat av. Men så är också en av dem firad världsstjärna och den andre utskälld doldis.

   För övrigt var det ett stort irritationsmoment att hela tiden höra kommentatorn säga Nenad Halilovich. Ibland blir det fel men någon borde ha rättat honom i halvtid.

   Läste efter matchen på Expressens hemsida att Brommapojkarna vann välförtjänt. Det är ren och skär lögn och jag undrar om de ens haft råd att skicka någon att bevaka matchen. Aftonbladet däremot ger en rumphuggen men ändå mer korrekt bild av matchen. Observera dock att detta inte skall tolkas som att BP inte var förtjänta av vinsten ? det var dom, men det var också Ösk.

   När Robert Walker på lika delar vilja och jävlar anamma trycker in reduceringen i slutminuterna slår det mig plötsligt. Mot AIK, där jag ändå inte räknar med några poäng för Ösk, borde pappa Walker slänga in sina viljestarka och hungriga söner tillsammans med talangen James Frempong för att skaka om laget lite. Det skulle knappast skada att sända lite signaler till de äldre etablerade spelarna att det är dags att kliva ur fåtöljerna, spotta i nävarna och agera jordfräsar för att bärga de poäng som behövs.
   Som det sett ut de senaste matcherna har rädslan övervunnit viljan och därför börjar inte Örebro SK spela fotboll förrän de ligger under och inte längre har något att förlora. Så var det idag, så var det mot Göteborg (hmm, nåja) och i båda fallen kom ungtupparna in och såg till att det hände något. Ibland, som mot Göteborg, drar man på sig en straff. Ibland, som mot BP, börjar man gå framåt och göra mål. Skillnaden är hårfin ibland men någon annan lösning kan jag inte se.

I en omröstning på Svenska Fans anser Ösk-supportrarna att lösningen består i att byta tränare och värva spelare. För både min och Patrick Walkers skull hoppas jag att han provar mitt förslag innan han blir offer för supportrarnas dito.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0