Svett i styrelserummet

Det går inte att driva en fotbollsklubb professionellt idag utan att knäcka några ägg. Anfallaren Nedim Halilovic såg ut att bli ett av dessa ägg men så i en handvändning blev det istället tränare Patrick Walker. Och det är klart, i valet mellan en tränare som är förhållandevis lätt att byta ut och en spelare med epitetet "stjärna" i media så blir det tio gånger av tio tränaren som nackas. Speciellt om det luktar panik av styrelse och ordförande.


Ordföranden i Ösk, Björn Åqvist, är noga med att välja orden i media. Allt för att inte råka försäga sig om de tunga orsakerna bakom Walkers avskedande. Han säger att beslutet baseras på det sportsliga misslyckandet samt det svaga tabellläget. Sportsligt misslyckande och ett uselt tabelläge hör ihop. Han försöker alltså få en av orsakerna att se ut som två för att man ska köpa att det inte finns några andra anledningar.

Men det måste det förstås göra. Ösk gjorde en sportsligt sett misslyckad första-säsong i Superettan 2005 under Walkers ledning. Det var inget snack om att låta honom gå då.


Lika bra att klargöra det direkt. Jag tror inte att den bästa lösningen var att avskeda Walker. Jag har inte heller sällat mig till de IQ-befriade vandaler som kastat ägg heller. Jag gillar Walker som tränare. Jag gillar det arbete han utfört i Ösk och jag tror att han hade rett upp situationen till slut.


Det går inte att komma ifrån att det luktar panikhandling om detta "genomtänkta" beslut. Säkert är man lite påverkade av de så kallade supportrarna. De har ju skrikit om Walkers avgång ett bra tag nu. Nu kan de koncentrera sig på att skrika lite vettigare saker.

Jag vet inte hur länge man fört diskussioner i styrelsen om att sparka Walker, men det sätt och i det läge det hela skedde luktar som sagt panik. Därför kommer inte jag ge någon credit till styrelsen om Ösk klarar sig kvar.


Det tråkiga för Walker är att han förmodligen kommer att framstå i ännu sämre dager och hans ersättare, Urban Hammar, i ännu bättre dager på grund av spelschemat. Jag räknade kallt med att vi skulle förlora mot AIK i senaste omgången. Ska Ösk klara kontraktet är det först och främst bottenkollegorna vi måste slå. Mot Trelleborg på söndag måste ÖSK därför ta poäng. Jag tror att man tar alla tre.

Det jobbiga i det sammanhanget kommer bli alla rubriker om Hammar-effekten. Alla hyllningar av styrelsens snabbtänkthet som gav resultat direkt. Alla vidriga leenden hos äggkastare och klottrare som efter matchen går ut och firar och skryter om att det faktiskt var de som såg till att Ösk tog tre nya poäng.


Men vad fan, nästa år hamnar Ösk i ett krisläge igen och då börjar de skrika på Hammars avgång. Och efter en utskåpning av svenska mästarna (vilka de än må vara) börjar den kära Ösk-styrelsen svettas igen. Resultat av det? UT: Hammar - IN: Massören!!?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0