Jag avskyr hundar

Tobias ska skaffa en hundjävel. Det har han tjatat om i över en månad nu. Han har tydligen hamnat i en dispyt med sin mamma på grund av detta. Han ville ha en blandras men hon har hittills förbjudit honom.

Som ni förstår av inledningsmeningen har jag inte mycket till övers för hundar. I själva verket avskyr jag dom djupt och innerligt. De är fula, dumma och luktar illa. Eller så låter de som fan eller dreglar eller är allmänt störiga. Men lukten är överlägset värst.

Likadant är det med hundägarna. Ja, de kanske inte luktar illa men ändå. Jag vill kunna gå på stadens gräsmattor utan att riskera att trampa i avföring. Jag vill kunna ta ut min katt utan att hon får tokspel för att det kommer en lös hundjäkel springande mot oss. Att sedan var och varannan knarkare och alkoholist skaffar en stor jäkla hund gör inte precis saken bättre. Jag menar, om inte vanligt, nyktert folk kan hålla reda på sina hundar hur ska man då kunna begära att missbrukarna gör det.

Sedan är folk övertygade om att deras hund är helt disciplinerad i alla lägen, ofta på gränsen till idioti. I England på nyår dog en liten femårig flicka av en hund som fick tokspel av fyrverkeripjäser. Det är naturligtvis en otrolig tragedi. Och naturligtvis bär de som fyrade av fyrverkeripjäserna ett visst ansvar, men det gör också familjen som valde att placera sin dotter i ett hem med en hund.

I januari förra året blev en hundvakt svårt skadad av sin brors schäfer. I november 2005 blev tre malmöbor attackerade av lösspringande hundar. I augusti samma år blev en medelålders kvinna attackerad av sin egen hund och fick ena armen uppäten. Exempel finns det gott om, och givetvis finns det ofantligt fler hundar som aldrig gör en fluga förnär. Men poängen här är att ingen kan säga att deras hund är totalt ofarlig i alla lägen.

Men det här är inte huvudanledningen till varför jag ogillar hundar. Det är lukten och beteendet och allt det där jag räknade upp i början. Så snälla, håll hundarna kopplade och långt ifrån mig. Tänk er för när ni skaffar hund och bor i ett område där ni vet att korkade människor skjuter fyrverkerier. Fundera noga på om ni kan ha kontroll över er hund hela tiden om ni skaffar barn.

Nu ska jag be en stilla bön att Tobias tar sitt förnuft till fånga och skaffar en katt istället. Eller varför inte en liten minigris?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0