Fönster mot TV-världen: Brist på Respekt

I ett försök att strukturera upp bit för bit av mitt liv har jag bestämt mig för att skriva på tema denna vecka. Fönster mot TV-världen kommer att delge min syn på såväl bra som dåliga saker med dagens svenska TV.

Nya tv-kanaler poppar upp som svampar ur jorden. Senaste i raden här hemma är Kanal 9 som enligt egen utsago skall vara en kanal för finsmakare, endast det bästa av sport, film, serier och dokumentärer. Jag återkommer till Kanal 9 lite senare i veckan.

Den utökade konkurrensen skulle föra med sig mer kvalitet åt folket var det tänkt. Som liberal och trogen anhängare av fri konkurrens är det därför beklämmande att se att flera av dessa avreglerade områden får motsatt effekt. Inom tv-världen innebär detta mer och mer billigt skräp och dessutom tar man inte sitt utbud och framförallt sina tittare på allvar längre.

TV6 "reklamspottar" försöker framhäva sina program med en lite töntig ton. Min enda slutsats är att de antingen inte tror på sitt utbud eller att de har en publik med IQ högre än fiskpinne och därför måste fjanta till det. Det är tråkigt när man faktiskt har ett fåtal kvalitetsserier, om än med några år på nacken.

Ett annat tecken på bristen på respekt för oss tittare är de ständiga ändringarna i programtablån utan förvarning. I Kanal 5 började man förra året visa den hyllade nyinspelningen av Battlestar Galactica. Efter en miniserie och åtta avsnitt av första säsongen gjorde man helt abrupt uppehåll fram till slutet av februari i år då man visade miniserien igen för att sedan fortsätta på avsnitt 9. Sådant gör mig uppriktigt sagt förbannad. De tar varken mig eller serien på allvar.

Nåväl, även om detta är ett av de mer extrema exemplen så är de flesta tv-kanalerna skyldiga till liknande ageranden. TV4 är duktiga på att skicka serier runt i tablån och ibland även mellan sina kanaler.
   SVT har tidigare gjort säsongsavslutning för en serie och sedan efter lång tid (mer än ett år) beslutat sig för att inte visa mer. Då står man som trogen tittare där och känner sig helt grundlurad. Jag vet inte hur det är med er men väljer jag att följa en tv-serie (och det händer inte alltför ofta) så gör jag både en känslomässig och tidsbaserad investering. Att helt plötsligt upptäcka att serien sänds på en annan tid, eller i värsta fall, i en helt annan kanal är ju totalt respektlöst.

Lägg därtill att kanalerna ofta själva bestämmer var säsongerna börjar och slutar. Dessutom kan samma tvkanal hoppa mellan säsongerna och visa repriser huller om buller utan att ge tv-tittarna någon vettig information om detta i form av reklamsnuttar. TV3 har varit den värsta skurken på detta med sin misshandling av The Simpsons, men det förkommer överallt.

Köp serierna på DVD då, säger vissa. I något enstaka fall är detta förstås ett alternativ. Men jag är kräsen. Bara för att jag vill se en serie till slutet innebär inte det nödvändigtvis att jag tycker att den är värd att lägga ut flera tusen på, och att den tål att ses igen.
Jag ställer mig inte bakom det på något vis, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det inte är konstigt alls att människor väljer att ladda ned sina favoritserier från nätet. Dels slipper man vänta på de ibland löjligt långa säsongsuppehållen här i Sverige och dels har man chansen att se serierna som dess skapare tänkte sig dem, inte som tvkanalerna vill ha dem för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0