Fönster mot TV-världen: Min Utrustning

I ett försök att strukturera upp bit för bit av mitt liv har jag bestämt mig för att skriva på tema denna vecka. Fönster mot TV-världen kommer att delge min syn på såväl bra som dåliga saker med dagens svenska TV.

Tv-apparater och jag är ingen jättesmart kombination. De jag har haft har antingen blivit illgröna, självdött eller blivit stulna. Just nu har vi sambons lilla 20-tummare. Av/på-knappen har varit trasig så länge jag känt henne och den hålls intryckt med hjälp utav en bit ståltråd som kilar fast den. Den lösningen börjar nu bli så sliten att ståltråden hoppar loss ett par gånger i timmen vilket börjar kännas smått frustrerande.

För ett halvår sedan började hörlursuttaget att glappa. Det var strax efter att jag började använda hörlurar under sena kvällar och nätter. Innan dess tror jag inte att någon hade utnyttjat det. Hörlursuttag är tydligen inte gjorda för att användas.
Nåväl, detta har medfört att ljudet försvinner titt som tätt, speciellt om volymen är för hög så att det skapar vibreringar som gör att hörlursuttaget påverkas.

Men eftersom den verkar fungera felfritt när man har ett par hörlurar inkopplade så har jag löst det på ett lite okonventionellt sätt. Jag tog helt sonika och kopplade in ett par datorhögtalare i hörlursuttaget. Nu får vi dessutom stereoeffekt på ljudet från denna mono-TV.

Det är förmodligen inte speciellt svårt att laga både På-knappen och hörlursuttaget men vår ekonomi är redan ansträngd och dessutom letar vi båda efter en anledning att börja snegla på en större, bättre TV. I alla fall jag.
Om TV:n ger upp innan vi har råd med något annat har jag en liten 14-tummare i garderoben men den är ett osäkert kort eftersom den är ?tappskadad?. Den verkar fungera ordentligt men man vet ju aldrig med interna skador. Min plan är att installera den i sovrummet eller på toaletten. Dock krävs lite utrustning och en rejäl övertalningskampanj mot min sambo.

Ikväll finns det inget vettigt i TV-tablåerna som lockar mig, därför blir det förmodligen en film via datorn. Och där infinner sig nästa anledning till att snegla mot en bättre TV-apparat. Det är svårt att få en bra upplösning och bra färgåtergivning på den gamla 20-tummaren. Det blir acceptabelt men inte mer. Priskriget på platta TV-apparater som det rapporteras från i media varje vecka känns ganska avlägset. Visst tio lakan för en platt-TV känns inte så fasligt dyrt, men för medelsvensson är det en ganska ansenlig summa. För oss är den groteskt stor.
Så, är det någon som har en fin tjock-TV av format större med hyfsade in- och utgångar är det bara att höra av sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0