Elmander är helt rätt

Jag har petat in en ostig potatisgratäng i ugnen och ska snart till att steka biffen. Stämningen här hemma är på topp inför slaget ikväll. Sara ligger på soffan och tar sin vanliga siesta medan Sisko är i full färd att massakrera varenda plastpåse han hittar.
   Jag läser att över 8000 röstande på Aftonbladet vill se Sebastian Larsson från start. Nåja, det kommer aldrig att hända. Sebastian är ny för fansen och ända sedan tidernas begynnelse har människan velat skynda på det nya. Oavsett om det varit bra eller ej.

Men så inser jag att jag också vill ha en förändring mot det nya. Men en dåres envishet har jag i samtal försökt föra fram hur illa Mikael Nilsson passar på vänsterbacken. Ett tydligt tecken var i matchen mot Slovenien när han inte kunde bryta enkelt med vänsterfoten utan var tvungen att vrida hela kroppen så att han kom åt med högerfoten. Då var spelaren redan förbi honom. Sådant där funkar inte på internationell nivå.

Därför vill jag ha in det nya. Vi har en naturlig vänsterback i form av Mikael Dorsin som har gjort utomordentligt ifrån sig mot bra motstånd. Men jag vet ju hur försiktig Lasse Lagerbäck är. Precis som han är med Sebastian Larsson. Dock är inte vårt högermittfält lika akut som vänsterbacken. Därför är det en stor skillnad på nytt och nytt.

Lagerbäck gör faktiskt helt rätt om han satsar på Johan Elmander mot Ryssland. Minns att det var på just den positionen Elmander slog igenom i landslaget. Om jag inte minns helt fel var det mot Paraguay i VM-06. Och det om något är ett tecken på att Sverige går för seger. Det är allt jag begär, oavsett utgången av matchen.

För det är efter EM vi ska tjata om snittåldern. Det är efter EM vi kan kalla Lagerbäck enkelspårig och envis för att han inte släpper fram de yngre. Då är det dags för nya namn. Det är då Sebastian Larsson kommer in på allvar.

Kommentarer
Postat av: Nick

ÄNTLIGEN nån som håller med mig angående micke nilsson!



håller med dig också att lagerbäck är för feg, trodde han aldrig skulle låta stoor spela

2008-06-18 @ 19:00:54
URL: http://farawaysthlm.blogg.se/
Postat av: Tom Hell

Ska kanske förtydliga mig lite. Micke Nilsson är given i startelvan men då till höger.



Och Lagerbäck är inte feg egentligen. För att ta in någon ny måste han peta någon etablerad. Och de etablerade spelarna är absolut inte dåliga. I Stoors fall handlade det nog mest om att han behövde alternativ eftersom han spika Nilsson på vänstern.



Men förändringarna/föryngringen måste komma till hösten. Då är det dags för Berg och S. Larsson och kanske, kanske Dorsin!

2008-06-18 @ 19:27:47
URL: http://tomhell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0