Att vara, eller inte vara - politiker: Carl vs Carl

Förra veckan påbörjade jag ett projekt med avsikt att skriva på ett tema under hela veckan, detta för att bidra till att strukturera upp mitt liv. Valet då föll på television och skrevs under rubriken Fönster mot TV-världen. Denna vecka fortsätter projektet med ett nytt tema, Politik.

Jag gjorde som ganska många igår och läste Aftonbladets artikel om Carl Bild-bloggen, skriven av två SSU:are.

I grund och botten har jag inget emot den här typen av bloggar/krönikor/texter, jag älskar riktigt bra satir, så jag förstår verkligen inte varför AB larmar och gör sig till över detta. Speciellt inte när den här satiren är av så pass låg kvalitet. Hittills kan man inte påstå att de förtjänat all uppmärksamhet ur kvalitetssynpunkt.

Min första chef jag hade i arbetslivet (Stor & Liten) sa ofta det halft obegripliga:
Vad du än gör, gör det på ett snyggt sätt!

Fritt översatt och applicerat på Carl Bild-bloggen lyder det:
Så länge det du gör är riktigt bra så kan du komma undan med det mesta.
Så de måste nog vässa sig ytterligare om det här ska hålla, och det hoppas jag att de gör.

En slutsats kan man i alla fall dra av detta. Om du vill nå riktigt många läsare bör du få media att uppmärksamma dig. Sedan AB publicerade artikeln om Bild-bloggen har besöken det senaste dygnet överstigit 12000 i antal (enligt AB:s uppdaterade artikel). Så SSU-killarna har en hel del att leva upp till.
(Besöken till denna blogg ökade med 200% igår. Varför har jag ingen aning om men givetvis sätter det press även på mig.)

Effekten på mitt bloggläsande av allt detta är kanske något oväntad. Detta har gjort att jag fått upp ögonen för Carl Bildts blogg. För i dagsläget finner jag den intressantare än kopian. Men vem vet, det kan mycket väl ändras snart.

Om att försöka få gratisreklam i media: Visst är det kul med att människor uppmärksammar det man gör, men jag är gammaldags och vill förtjäna det genom bra texter - inte genom sensationsmakeri.

Om Carl Bildt: Jag gillar karln som politiker och jag tror faktiskt inte att han myglar någonting. De frågetecken som har uppstått efter vägen har han kunnat förklara på ett adekvat sätt, såvitt jag uppfattat.
Karln är ju för sjutton den skickligaste politikern det här landet sett de senaste tjugo åren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0