Moderna katastrofer

Lillasyster Samira ringer strax efter klockan 22.
- Det är synd om mig, säger hon.
- Jaha, varför då? svarar jag.
- Det är strömavbrott så varken tv eller dator fungerar.
Dessutom hade hon tydligen inte kunnat koka Té heller. Jag sa återigen bara ?jaha? och sedan lade vi på. Katastrof i Kumla alltså.

Tankarna vandrar från strömavbrott till kravallerna i Köpenhamn. Jag finner att när jag inte hunnit koppla in hjärnan i analysen så hatar jag de jävla snorungarna.
?De har tagit vårt hus så då tar vi till nävarna? verkar de resonera.

När hjärnan väl är helt inkopplad på fallet och därmed balanserar upp min känslomässiga reaktion finner jag att ?hata? är ett väl starkt ord i sammanhanget, men jag tycker jäkligt illa om deras beteende. Katastrof i Köpenhamn!

Samma sak med undersökningsinstitutet Temo:s förutsägelse att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen 2010. Eftersom jag har svårt att sova just nu kan jag ju roa mig med lite politiskt informerande i hopp om att Temo:s prognos skall visa sig så överdriven som deras prognoser brukar vara.
OBS! Följande punkter är hämtade från SD:s hemsida strax efter valet 2006.

SD påstår att de har en politik som gynnar alla oavsett härkomst!
SD skyller problemen i skolan till stor del på "mångkulturen"! (Ut med invandrarna och deras kultur så blir våra         klassrum genast bättre alltså?)
SD vill förbjuda skolor med "ickekristen" religiös grund! Men kristna skolor går bra märkligt nog. (Hur rimmar det         ihop med påståendet om en politik som gynnar alla?)
SD är emot att homosexuella eller ensamstående får adoptera!
SD vill förbjuda aborter!
SD vill slopa rättspsykiatrisk vård som påföljd för brott!
SD vill införa "straffuppgörelser" mellan åklagare och brottslingar ungefär som i USA.
SD vill att polisen ska få använda sig av brottsprovokation.
SD vill ha olika "standarder" på fängelser för olika typer av brott. Är det ett grovt brott skall man avtjäna straffet i ett       torftigt fängelse av låg standard. (Man kan ju undra om det är tillbaka till "vatten & bröd" om det är en riktigt vidrig     brottsling?)
SD vill införa "återvandring" vilket i praktiken tvingar invandrade människor som rotat sig här att flytta tillbaka till             sina hemländer.
SD vill placera svensk gränspolis på orter utomlands där man misstänker stort migrationstryck!
SD vill, för att få bort invandrare som är mer eller mindre etablerade i Sverige, att de som inte kan försörja sig             skall  utvisas! Det betyder i praktiken att du utan utländsk härkomst bara behöver söka socialbidrag för att klara     dig mellan jobben. Abdulla däremot kommer däremot att ovillkorligen kastas ut ur landet!! Hur kan en sådan         åsikt stå i samklang med påståendet att de har en politik som gynnar alla oavsett härkomst???

På det stora hela för SD en politik som vill förflytta Sverige tillbaka i tiden. Man hänvisar på flera ställen till undersökningar och inställningar man hade på 70-talet, 30-talet och när det inte räcker går man tillbaka århundraden. Allt målas upp som att det var bättre förr.
Men Sverige har alltid haft in och utvandring. Själv tillhör jag dom som tror på "det mångkulturella samhället". Till skillnad från SD anser jag inte att isolationister varit framgångsrikast i världshistorien.

Så detta är en katastrof vi i alla fall har tid att förhindra...
Den roligaste iakttagelsen ikväll är dock att katastrofrubriken om SD påminde väldigt mycket i storlek om när man varnade för den meteorit som eventuellt ska krascha om 25 år.
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0