Som Pärlor för Svinen

På Kollegiet har Tobias påbörjat ett nytt projekt kallat Tråkig mans dagbok. Det skall tydligen vara någon slags ironi över alla de miljoner bloggar om vardagligt nonsens som saknar litterärt djup. Eller något i den stilen. Det är för mycket yta och för lite innehåll har han förklarat. (Notera att detta är samma kille som gladeligen lägger ned 1200 spänn på ett par trasiga jeans!) Igår kved han till när jag skulle gå hem.
-    Jag får ju massor med besökare på den här bloggen. Fattar dom inte att jag är ironisk??

Själv har jag en annan teori. Även om det förstås finns de som totalt missar ironin i det hela så finns det säkert en hel drös människor därute som inte bryr sig. Inte till en början i alla fall.
Tittar man på Tobias tråkiga blogg kan man se flera fördelar med den, och ingen av dem har med innehåll att göra.
För det första är den enkel att läsa då den består av korta stycken. För det andra uppdateras den dagligen. Det innebär att den på sätt och vis utvecklas och sådant är spännande att följa. Det är först i efterhand som läsarna börjar fundera över innehållet.

Precis så tror jag att det fungerar för en ganska stor massa. Yta är viktigare än innehåll initialt. Eftersom allt går så fort vill man hinna med mycket. Hittar man då något lättläst som delats upp i många små doser är det i det närmaste perfekt. När du väl har läst färdigt allting kan du börja bearbeta det och komma fram till någon slags åsikt om texten. Och så fungerar väl textläsning i stort?

Tobias hypervassa, genomtänkta, ironiska debattinlägg reduceras således till några smutsiga pärlor, kastade framför några svin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0