Att hora

Att blogga handlar om det inneboende behovet av att bli sedd. För att bli sedd i bloggvärlden måste man hora. Såvida inte du har ett känt namn eller en hel redaktion som kan skriva nyheter på ett tema. Eller faktiskt är jävligt talangfull och skriver på något slags hårt hållet tema där man besitter mer än bara grundkunskaper!

Men det är ju så enkelt. Allt du behöver göra är att länka till dagens största nyheter i Aftonblaskan. Som den här till exempel. Eller den här. Allra bäst är det om du är bland de första att blogga på den. Då syns du snart i listan över bloggar som finns intill varje artikel och vips så börjar besöken ramla in. Speciellt om du är med på så många portaler och bloggsamlingar som du bara kan hitta. Som till exempel Bloggportalen.
   Så jag gör så emellanåt. Länkar till en artikel bara för att generera trafik och hoppas på att några stannar kvar ett tag när jag sedan skriver om mer betydande saker.

Jag kollar mest på Örebro-sidan på Bloggportalen. Att kolla riks är liksom ingen idé innan man nått i topp i sin stad eller region. De bloggar som ligger i topp där horar utav bara fan. En av dom, som handlar om en hel familj, är som en trafikolycka av det mer spektakulära slaget. Där hänger föräldrarna ut sina barn och släkt och vänner utan tanke på konsekvenserna. Jag mår illa av det men kan i likhet med en trafikolycka inte låta bli att läsa någon gång ibland.

En blogg som horar ännu mer skrivs av någon medelålders kvinna (föga förvånande uppger hon inte sin ålder). Ett tydligt exempel på det slöa intetsägande blogg-horandet kommer i ett inlägg hon skrev nyligen. Det är endast på dryga tusen tecken men ändå lyckas hon klämma in länkar till fem artiklar i svensk dagspress.

Det kan väl vara bra att länka till det man pratar om kanske någon balanserad läsare nu tycker? Visst, men problemet är att denna medelålders kvinna gör som de flesta och förvandlar blogginlägget till ett slags referat av artiklarna. Och är det något jag föredrar så är det att gå till källan.

Men så kan det vara när man horar. Ungefär som jag gör just nu. Då har jag mycket mer respekt och intresse för en blogg som den här. Han uppdaterar den tyvärr för sällan men du hittar i alla fall genuina texter utan horeri, och emellanåt kommer det en hel del dråpliga historier från den mannen som gör läsandet värt det även för dom som inte känner honom. Den här bloggen är ett annat exempel på hor-fritt bloggande och dessutom skrivet på ett underhållande tema (innan producenten tog över). Det är bloggar som förtjänar läsare i min värld. Men vad vet jag, jag är ju en blogg-hora...

Kommentarer
Postat av: Bitten

Du kanske ska vidga dina vyer och läsa mer modebloggar eller nåt. Var och en som skriver bestämmer ju vad som ska stå i bloggen och det är fritt att välja vilka man ska läsa. Du behöver inte förfasa dig över hur andra gör, själv har jag svårt för såna som klagar på andra bloggare hela tiden. Glad sommar!

2008-07-11 @ 14:43:21
URL: http://madworld-bitten.blogspot.com
Postat av: Slaskbloggen

Japp, man bestämmer själv vad man skriver i sin blogg. Och jag bestämde själv att jag skulle skriva om precis det här problemet.

2008-07-11 @ 14:56:44
URL: http://tomhell.blogg.se/
Postat av: Biohazz

Idioter finns det gott om och du verkar vara en av dom

2008-07-11 @ 18:40:46
Postat av: Slaskbloggen

Istället för att kalla mig idiot och dessutom vara anonym kunde du gärna ha förklarat lite varför du tycker som du gör...

2008-07-11 @ 23:33:46
URL: http://tomhell.blogg.se/
Postat av: BountyLady

Klockrent!



Jag funderade faktiskt idag på att blogga om samma ämne.



Finns inget värre än att komma in på en blogg via en artikel där personen endast har saxat hela artikeln och klistrat in den i sin blogg...

Ingen egen text - inga relevanta länkar utan endast för att få dit folk - till vilken nytta undrar jag!



Även om vi alla horar lite då å då, så skriver iallfall jag med egna ord om det jag länkat från - helst då med en massa intressenta länkar...



Ha det gottis!!!

2008-07-12 @ 00:10:14
URL: http://bountylady.wordpress.com
Postat av: thea

Du belyser något och kallar det för att hora för att få mer läsare och länkar samtidigt från 3 !!! artiklar i aftonbladet. Det har inte ens jag lyckats med. Jag förstår inte poängen med ditt inlägg, tycker du det är fel att länka? I så fall var för gör du det själv?

2008-07-12 @ 09:19:21
URL: http://theastankar.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0