Abstinens

Eftersom jag jobbat in en dag vad det gäller mina litterära åtaganden tog jag ledigt igår. Det skulle bli en datorfri dag ute i trädgården. Redan vid frukost kliade det i fingrarna på mig och som den datorjunkie man  är satt jag och nästan omedvetet letade ursäkter för att starta upp den.
   "Att kolla NA:s nyheter är ju samhällsnyttigt. Väderleksrapporten från SMHI.se är ju oumbärligt om jag nu ska vara ute i trädgården. Tänk om jag fått mejl från någon?"
Ja, ungefär så gick tankarna. Sedan var frukost och ombyte klart.

Sedan kom regnet och slog hål på det sista av min motståndskraft och datorn slogs på. Men som kompensation höll jag mig enbart till nöjen och inget som kan betecknas som arbete (bloggar, noveller, programmering etc.) Det är naturligtvis inte bra för någon som försöker införa rutiner i sin vardag. Det är inte heller bra för att hålla liv i min kreativa ådra. Allt sånt där görs ju annars bättre nästa dag. Det är inte för inte som jag känner igen mig i texten på Fritiof Nilsson Piratens gravsten.

Här under är askan av en man som hade för vanan att skjuta allt till morgondagen.

Dock bättrades han på sitt yttersta och dog verkligen den 31 januari 1972.



Kommentarer
Postat av: Evelina

Datorfri dag? det orden finns väll inte längre?

2008-07-18 @ 12:25:10
URL: http://suzi9mm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0