Äktenskap och bensinpriser

Jag sitter och lyssnar på radion samtidigt som jag sliter med en annan blogg jag har på gång. Jag hör hur de pratar om äktenskapslagar och att kristdemokrater velar om det ska tillåtas för alla. Den enkla lösningen talar ingen om. Låt de kristna få ha äktenskapet för sig själva. Jämställ sedan partnerskap (eller vad man nu vill kalla det) med äktenskap i laglig mening och låt denna partnerform vara tillåten för alla kombinationer av kön. Problem solved! De kristna slipper dela "sin" äktenskapsform med homosexuella och de homosexuella får samma rättigheter som alla andra (vilket borde vara det viktigaste i allt detta)!

Jag bråkar vidare med designen på den andra bloggen och hör hur de debatterar bensinskatten i Sverige. En kvinna ringer in och tror på fullaste allvar att bensinskatten höjts för att ta in pengar vi förlorar på Vin & Sprit:s försäljning. Goddag yxskaft!
   En bensinkund beklagar sig över att han måste gå till jobbet nu istället för att åka bil. Min tanke är att om han kan gå till jobbet så ska han inte åka bil. Fint att se att bensinskatten fungerar på honom!

Klart att bensinpriset är väl högt nu och jag har ingen bestämd uppfattning mer än att jag vill se mindre bilanvändande. En åtgärd jag skulle vilja se är någon slags subvention för taxiresor. Företrädesvis miljövänliga sådana. Om människor som bensinkunden ovan går till jobbet, affären etc, och sedan kan ta en taxi om det blir akut är mycket vunnet. Utöver det måste givetvis tåget bli avsevärt mycket billigare och flyget måste definitivt rätta in sig i ledet till utsläppsrätter och andra skatter de idag krånglar sig undan.

Sedär, nu har jag fått ur mig lite frustration och kan återgå till de uselt programmerade mallarna på Blogger. Om några dagar ska det nog vara klart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0