Chrome kräver för mycket

Ibland undrar man om journalister inte får lära sig att kritiskt granska saker och ting längre. Tidningen Techworld rapporterade igår att Googles webbläsare Chrome redan har tagit en hel procent av marknaden. Verkligen? Är det inte lite tidigt att slå fast det efter att webbläsaren bara funnits i ett par dygn? Jag undrar ju genast hur stor andel av den procenten som kört Chrome under de senaste dagarna för att utvärdera den. Jag är ganska säker på att en hel del av dem inte kommer att fortsätta använda Chrome, och då bör de väl knappast räknas med, eller?

Nåväl, Chrome har redan hunnit få en hel del kritik för att äta upp datorns systemresurser. I Tommy k Johanssons blogg om datorer & Internet skriver bloggägaren ett inlägg om hur hans dator blev mer eller mindre oanvändbar när han använde Chrome. Dock lät hans resultat lite suspekta så jag bestämde mig för att testa något liknande.

Med sju flikar uppe i Chrome samt sex flikar i Firefox (I tre olika fönster) kraschade min dator totalt när jag försökte utföra en enkel "klipp ut"-funktion i Paint.NET. Och detta har jag alltså gjort tidigare flera gånger med Opera i samma situation som Chrome. Låt vara för att bildbehandlingsprogram inte är de mest resurssnåla, men Paint.NET är verkligen inte något Photoshop.
   Inte heller det här är något fullständigt test man kan dra allt för stora växlar på, men helt klart är att jag gör som Tommy k Johansson. Jag säger tack och adjö till Chrome och önskar Google lycka till med nästa version. Jag lär nog komma tillbaka då för det var onekligen ganska trevligt att se webbsidor ladda så snabbt som de gjorde.


Kommentarer
Postat av: Tommy

Ett sådant här test är ju aldrig vetenskapligt. Det är väldigt subjektivt eftersom det baseras dels på min datorkonfiguration och dels på mina personliga referensramar. Och utifrån dem så fungerade Chrome inte alls bra. Hos andra användare fungerar det säkert mycket bättre. Men jag pressar min webbläsare mycket i mitt arbete, och om programmet då käkar upp så mycket prestanda att inte ens tangentbordet hänger med längre - då är det fan inte bra. :-)



PS. Tack för länken!

2008-09-05 @ 10:41:51
URL: http://blogg.tkj.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0