Insekter, hantverk & Svenne Rubins

På den där semestern, eller vad jag nu ska kalla det eftersom jag inte har något stadigt arbete, besökte vi Larsmäss i Järnboås. Samtidigt som jag tycker att det är fint att traditioner lever kvar och blir institutioner undrar jag varför de inte försöker modernisera sig lite. Gammeldags hantverkskonst är trevligt men var är allt modernt hantverk?
   Var fanns alla hemgjorda datorlådor? Var fanns de handmålade mobiltelefonskalen? Varför ställde ingen ut saker som hör hemma på 2000-talet? Bara för att marknaden är uråldrig behöver väl inte varorna vara det? Servisen nedan var dock bara vidrig.

Någons idé om en trevlig måltid.


Fram på eftermiddagen blev det stor underhållning. Självaste Svenne Rubins hade gjort sig omaket att leta upp Järnboås för en bejublad spelning. Jag vet inte vad som var värst - Svennes stappliga monologer mellan låtarna eller hans Hawaii-skjorta. Å andra sidan smälte de in på en marknad som var en resa bakåt i tiden. Och att höra Långa bollar på Bengt (som ju faktiskt är en hyfsat intelligent bagatell) och Folköl och dunkadunka (som mest är en bagatell) gav mig en liten tidsresa i alla fall.

Svenne Rubins underhåller... knappt.

Det lockades med ÖSK-match på TV:n samma kväll och därför skedde hemfärden innan Svennes gäng var helt klara med konserten. De bör dock ha klarat sig eftersom större delen av Järnboås stod kvar och faktiskt tycktes trivas. Det gjorde jag också så småningom. ÖSK slog tillbaka IFK Göteborg med 4-2. Det levde jag på i flera dagar.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0